Strategic Plan

 

Ankara 2021

GİRİŞ

5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılmasını, hesap verebilirliği ve mali saydamlığı sağlamak üzere yeni bir düzenlemeye gidilmiştir. Stratejik planlar bu düzenlemenin en önemli ayağını oluşturmaktadır. 5 yıllık süreci kapsayan stratejik planları ürettiği bilgiyi ürün ve hizmete dönüştürebilen üniversite modelinde, ulaşılmak istenen sonuçların planlanması kurum bütçesinin daha verimli kullanılmasını sağlar. Bu planlamada, ulaşılmak istenen sonuçlar açısından ihtiyaçların göz önünde bulundurulması ve paydaşlarla da iletişim içinde olunması beklenir.

 

İlk defa üniversiteler için farklı bir yapıda oluşturulan plan taslağı; üniversiteye özgü farklılaşma stratejilerini, bu stratejileri gerçekleştirme yollarını ve bütçe planlamalarını içermektedir. Böylelikle üniversitelerin özerk yapısına uygun planlama yapmalarına imkân sağlanmıştır. Biriminiz de bu doğrultuda üniversite misyon ve vizyonuna uygun olarak kendi misyon ve vizyonunu oluşturmalı, bu doğrultuda planlamasını yapmalıdır. Üniversitemiz 2018-2022 Stratejik Planı yeni rehbere göre hazırlanmış ilk stratejik planımızdır.  //sgdb.hacettepe.edu.tr/sayfa_dosyalari/raporlar/stratejik_plan/2018-2022_HU_SP.pdf adresinden ulaşabileceğiniz Üniversitemizin süresi 2022 yıl sonunda dolacak olan planı çalışmalarınızda örnek olarak kullanabilirsiniz. 

 

Birim Stratejik Planınız; biriminizin ilerlemesi gereken yönü belirler. Başarılı bir stratejik plan birimin ne kadar ilerlediği hakkında üst yönetime bilgi verir. Ayrıca stratejik planınızda yer alan bazı bilgiler Üniversite Stratejik Plan çalışmalarında da kullanılacaktır. Planın hazırlık aşamasında Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı - Stratejik Yönetim ve Planlama Şube Müdürlüğü gerekli desteği size sağlayacaktır. 

İÇİNDEKİLER

GİRİŞ. 4

SUNUŞ. 7

1. STRATEJİK PLAN HAZIRLIK SÜRECİ 8

2. DURUM ANALİZİ 9

2.1. Tarihçe. 9

2.2. Uygulanmakta Olan Stratejik Planın Değerlendirilmesi 10

2.3. Mevzuat Analizi 11

2.4. Faaliyet Alanları ile Ürün ve Hizmetlerin Belirlenmesi 12

2.5. Paydaş Analizi 14

2.6. Kuruluş İçi Analiz. 16

2.6.1. İnsan Kaynakları Yetkinlik Analizi 18

2.6.2. Öğrenci Analizi 23

2.6.3. Kurum Kültürü Analizi 25

2.6.4. Fiziki Kaynak Analizi 25

2.6.5. Teknoloji ve Bilişim Altyapısı Analizi 27

2.6.6. Mali Kaynak Analizi 27

2.7. Akademik Faaliyetler Analizi 28

2.8. Yükseköğretim Sektörü Analizi 29

2.9. GZFT Analizi 31

2.9.1. Güçlü Yönler. 32

2.9.2. Zayıf Yönler. 33

2.9.3. Fırsatlar. 33

2.9.4. Tehditler. 34

2.10. Tespit ve İhtiyaçların Belirlenmesi 35

3. GELECEĞE BAKIŞ. 37

3.1. Misyon. 37

3.2. Vizyon. 37

3.3. Temel Değerler. 37

4. STRATEJİ GELİŞTİRME. 38

4.1. Stratejik Amaçlar. 38

4.2. Stratejik Hedefler. 39

4.3. Performans Göstergeleri 42

4.4. Maliyetlendirme. 43

5. İZLEME VE DEĞERLENDİRME. 44

 

TABLOLAR

Tablo 1. Mevzuat Analizi Tablosu. 11

Tablo 2. Faaliyet Alanı-Ürün/Hizmet Listesi Tablosu. 12

Tablo 3. Paydaş Önceliklendirme Tablosu. 14

Tablo 4. Paydaş-Ürün/Hizmet Matrisi Tablosu. 15

Tablo 5. Tahmini Kaynak. 27

Tablo 6. Akademik Faaliyetler Analizi 28

Tablo 7. Sektörel Eğilim İçin PESTLE Analizi 29

Tablo 8. Sektörel Yapı Analizi 30

Tablo 9. GZFT Listesi 31

Tablo 10. Tespitler ve İhtiyaçlar Tablosu. 35

Tablo 11. Hedeflerden Sorumlu ve İş Birliği Yapılacak Birimler. 41

Tablo 12. Performans Göstergeleri 42

Tablo 13. Tahmini Maliyet Tablosu. 43

 

ŞEKİLLER

Şekil 1. Paydaş Etki Önem Matrisi 14

Şekil 2. Birim Teşkilat Şeması 16

 

SUNUŞ

 

         Bu stratejik plan, ilki yasal bir zorunluluk olmadan 2002 yılında tarafımızdan hazırlanan ve tam başarıyla sonuçlanan, ayrıca mevzuat gereğince hazırlanan ve başarı ile sonlanan 2013-2017 ve 2017-2021 stratejik planlarının deneyimleri ışığında oluşturulmuştur.

 

Yeni planda  (2023-2027) araştırma altyapısının uluslararası en üst standartlara getirilmesini, daimi araştırma personeli (uzman, biyolog, teknisyen) eksiğimizin giderek artan gereksinimlerimiz doğrultusunda  giderilmesini, enstitümüzün uluslararası öğrenci ve doktora sonrası araştırmacılar için cazip hale getirilmesini, bu amaçla mevcut alt yapı olanaklarının daha da geliştirilmesini, ayrıca  enstitümüzün temel kuruluş hedefi olan çok disiplinli klinik ve deneysel araştırmaların daha yoğun ve yüksek kalitede gerçekleştirilmesini hedefliyoruz.

Laboratuvarlarımızda üretilen, kliniğe aktarılmaya elverişli önemli bulguların patentlenmesi ve teknokent projelerine dönüşmesini arzu ediyoruz. Başarmayı arzu ettiğimiz bir diğer  hedef de klinik alanlarındaki akademik personeli temel ve translasyonel nörobilim çalışmalarına katılmayı teşvik etmektir. Bu hedefi gerçekleştirmek için, çok disiplinli bilimsel bir koordinasyon komitesi oluşturmayı planlıyoruz.                                                                                                                                             

    İmza

Prof. Dr. Bülent ELİBOL

                                                                                                                                                            MÜDÜR

 

 

1. STRATEJİK PLAN HAZIRLIK SÜRECİ

 

Hazırlık Süreci

Stratejik planlama süreci için aşağıda listelenen faaliyetler gerçekleştirilmiştir.

  1. Anabilim dallarının görüşleri yazılı olarak soruldu.
  2. Enstitümüzün öğretim üyeleri ile tek tek ve toplu olarak toplanıldı ve stratejik plan tartışıldı, öneriler alındı.
  3. Bir önceki planın başarılarının değerlendirilmesi yapıldı.
  4. Yeni hedefler saptandı.
  5. Tüm bu verilerin ışığında yeni plan oluşturuldu.
  6. Raporun yazılımı Prof. Dr. Bülent ELİBOL, Prof. Dr. Turgay DALKARA  Prof. Dr. Müge Yemişçi-Özkan, Prof. Dr. Emine Eren-Koçak, Prof. Dr. Hülya Karataş-Kurşun, Doç. Dr. Şefik Evren ERDENER, Prof. Dr. Meryem Aslı TUNCER, Prof. Dr. Neşe DERİCİOĞLU, ve Enstitü Sekreteri Meltem ANLI tarafından gerçekleştirilmiştir.

2. DURUM ANALİZİ

2.1. Tarihçe

Üniversitelerde üst düzeyde bilimsel eğitim ve araştırma yapma görevi dünyanın birçok yerinde olduğu gibi ülkemizde de üniversiteler bünyesinde kurulan enstitülerce yapılmaktadır. Nörolojik Bilimler  ve Psikiyatri Enstitüsü, bu anlayıştan hareket edilerek 20.07.1982 tarih ve 41 sayılı kanun hükmünde kararname ile Hacettepe Üniversitesi bünyesinde   kurulmuş olup, 2547 sayılı kanunun 3/f maddesine göre lisansüstü ve doktora eğitimi vermektedir. Enstitü, 1986-1987 ders yılında aktif eğitime geçmiştir. Nörolojik Bilimler ve Psikiyatri Enstitüsü'nde üç anabilim dalına bağlı olarak, aşağıdaki yedi alanda doktora ve tezsiz yüksek lisans eğitimi verilmektedir. Ayrıntılı bilgi internet sitemizde (//www.norbil.hacettepe.edu.tr/) bulunabilir.

Nöroelektrofizyoloji  (Doktora)

İleri Nörolojik Bilimler  (Doktora)

Temel Nörolojik Bilimler (Neuroscience)  (Doktora)

Temel Nörolojik Bilimler İngilizce (Neuroscience) (Doktora)

Nörobilim ve Nöroteknoloji Doktora Programı(ODTÜ ile Ortak)   25.09.2019 tarihli ve E.70095 sayılı Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'nın kararı ile yeni öğrenci alımına kapatılmıştır

Klinik Nörolojik Bilimler  (Tezsiz Yüksek Lisans)

Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi (Tezsiz Yüksek Lisans)

 

2.2. Uygulanmakta Olan Stratejik Planın Değerlendirilmesi

(Bir önceki stratejik planın değerlendirmesi yapılır. Birim hedeflerine ne ölçüde ulaşıldığı, tamamlanan amaçlar hakkında bilgi verilir.)

2017-2021 stratejik plan dönemindeki araştırma altyapısının uluslararası en üst standartlara getirilmesi, daimi araştırma personeli (uzman, biyolog, teknisyen) eksiğimizin giderilmesi, enstitümüzün uluslararası öğrenci ve doktora sonrası araştırmacılar için cazip hale getirilmesi, çok disiplinli klinik ve deneysel araştırmaların teşviki hedeflerine önemli ölçüde ulaşılmıştır. Laboratuvarlarımızda üretilen, kliniğe aktarılmaya elverişli önemli bulguların patentlenmesi ve teknokent projelerine dönüşmesi hedefimiz bu yöndeki aktif çabalarımıza rağmen gerçekleşmemiştir. Başarmayı arzu ettiğimiz ama tam ulaşamadığımız bir diğer hedef de klinik nörobilim alanlarındaki akademik personeli temel ve translasyonel norobilim çalışmalarına daha fala katılmaya teşvik etmektir. Bu hedefi gerçekleştirmek için, çok disiplinli bilimsel bir koordinasyon komitesi oluşturması planlanmış ancak çeşitli nedenlerle henüz başarılamamıştır.

İdari hizmetlerin yürütülmesinde kullanılan büro malzeme donanımının modernizasyonu hedefimiz kısmen başarılmıştır.

Sağlık Bilimleri Enstitüsü üzerinden sürdürülen öğrenci otomasyon sisteminin idari personelin erişimine açılması henüz sağlanamamıştır.

Öğrenci sayısını artırma hedefimiz bir önceki döneme göre bizim dışımızdaki nedenlerle tam gerçekleştirilememiştir.

2.3. Mevzuat Analizi

(Mevzuat analizinde birime görev ve sorumluluk yükleyen, birimin faaliyet alanını düzenleyen mevzuat gözden geçirilerek yasal yükümlülükler listesi oluşturulur. Mevzuat analizinin çıktıları daha sonraki aşamada birimin faaliyet alanlarının belirlenmesinde ve geleceğe bakışının oluşturulmasında ve/veya gözden geçirilmesinde kullanılır. Mevzuat analiziyle amaç ve hedeflerin sınırları çizilir.)

Tablo 1. Mevzuat Analizi Tablosu

Yasal Yükümlülük

Dayanak

Tespitler

İhtiyaçlar

 1.Lisansüstü eğitim öğretim faaliyetlerini düzenlemek ve yürütmek.

Lisansüstü Eğitim Öğretim Enstitülerinin Teşkilât ve İşleyiş Yönetmeliği (03.03.1983 - 17976) (Madde- 8)

1. Disiplinler arası çalışmaları teşvik edici ve düzenleyici mevzuatın bulunmaması.

2. Lisansüstü eğitim öğretimde klinik bilimlerde çalışmayı düzenleyen  mevzuatın bulunmaması.

 

 

 

1. Disiplinlerarası Koordinasyonu sağlayacak daimi komisyon kurulması ve düzenli çalışmasının sağlanması.

2. Lisansüstü eğitim öğretimde klinik bilimlerde çalışmayı düzenleyen  mevzuatın oluşturulması.

 

 

 

 

 

 

2. Lisansüstü tezlerin savunma sınavlarının yapılması.

YÖK Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği (20.04.2016 - 29690) (Madde- 9(3))

1. Yüksek lisans ve doktora tez savunma sınavlarının da kurum dışından katılan jüri üyesini (Ulusal-Şehir Dışı /Uluslararsı) jüri üyesi olarak kurum dışından bir üyenin davet edilmesinde yolluk kısıtlılığı nedeniyle yaşanan ciddi kısıtlılıklar.

 

  1. Kurum dışı jüri üyesi  öğretim üyelerinin pandemi süresince katılımına imkan veren online (çevrimiçi) geçici mevzuatın kalıcı yapılması.

 

 

3. Bilimsel araştırma ve uygulama yapmak.

2547 Sayılı kanun (Madde- 3/f)

1. Uygulamalı lisansüstü derslerin gerektirdiği laboratuvar cihazlarının temini ve bakımı ile sarf malzemelerinin teminindeki zorluklar.

 

 

1. Lisansüstü öğrencilerinin tez çalışmaları için ivedilikle kullanacağı laboratuvar cihazlarının ve sarf malzemelerinin genel bütçeden karşılanmasına yönelik mevzuatın oluşturulması.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.4. Faaliyet Alanları ile Ürün ve Hizmetlerin Belirlenmesi

(Mevzuat analizinin çıktılarından yararlanılarak birimin sunduğu temel ürün ve hizmetler belirlenir. Belirlenen ürün ve hizmetler Tablo 2’de belirli faaliyet alanları altında toplulaştırılır. Faaliyet alanları ile ürün ve hizmetlerin belirlenmesi amaç ve hedeflerin oluşturulması ve kapsamının tasarlanması açısından yönlendirici bir rol oynar.)

Örnek olarak araştırma, eğitim, hizmet (Toplumsal hizmetler, kamu hizmeti, sağlık hizmeti vb), girişimcilik vb.

Enstitümüzün temel faaliyet alanları ile verdiği hizmetler Tablo 2.4 de sunulmuştur. Buna

göre Enstitü, eğitim-öğretim ile araştırma başlıkları altında iki ana faaliyet alanına sahiptir.

Eğitim-öğretim başlığı altında 12; hizmet ve araştırma başlığı altında 5 hizmet gruplandırılmıştır. Tablo 2.4 de verilen hizmetler genel başlık şeklinde tanımlanmış olup bunların da alt hizmet gurupları bulunmaktadır.

 

Tablo 2.4 Faaliyet Alanı-Ürün/Hizmet Listesi Tablosu

Faaliyet Alanı

Hizmetler

ÜRÜN

A- Eğitim ve Öğretim

  1. Lisansüstü eğitim programlarının açılması
  2.  Lisansüstü öğrenci kabulü
  3.  Lisansüstü derslerin verilmesi ve denetimi
  4.  Akademik ve tez danışmanlığı verilmesi
  5.  Tez önerilerinin incelenmesi ve tescili
  6.  Doktora yeterlik sınav sonuçlarının tescili
  7. Tez savunma sınavı jürilerinin oluşturulması
  8. Tez tescili
  9. Lisansüstü ek ders ücretlerinin ödenmesi
  10. Kurum dışı jüri üyelerinin yolluk ve yevmiyelerinin ödenmesi
  11. Uzmanlık sonrası eğitimlerin verilmesi
  12. Arşivlerin oluşturulması

1. Tezli / Tezsiz Yüksek lisans mezunu

 

2. Doktoralı bilim insanı

B- Araştırma

  1. Lisansüstü tez çalışmalarının yürütülmesi
  2. Periyodik seminer ve konferansların düzenlenmesi
  3. Disiplinlerarası etkileşimin sağlanması
  4. Diğer akademik kurum/kuruluş ve özel sektör işbirliklerinin kurulması
  5. ‘Enstitü Günleri’  adı altında ulusal-uluslararası Nörobilim ve Davranış bilimlerinde üst düzey davetli konuşmacıların katılımı ile gerçekleşen yıllık toplantı düzenlenmesi

 

  1. Lisansüstü tez
  2. Seminer/Konferans
  3. Disiplinlerarası araştırma konuları
  4. Ulusal-uluslararası dış paydaşlı ortak projeler 
  5. Patent
  6. Yayınlar

 

 

 

2.5. Paydaş Analizi

Enstitümüz paydaşları ve önceliklendirilmesi yapılarak Tablo 3 de verilmiştir. Toplan 9 paydaş tespit edilmiş ve bunlar paydaş durumu, hizmet alanları, çalışanlar, Temel ortak – stratejik ortak, etkisi, önemi ve önceliği bakımından değerlendirilmiştir.

Şekil 1.Paydaş Etki Önem Matrisi

 

Tablo 3. Paydaş Önceliklendirme Tablosu

Paydaş Adı

İç Paydaş/ Dış Paydaş

Önem Düzeyi

Etki Düzeyi

Önceliği

 

 

 

 

 

Akademik Personel

İP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

İdari Personel

İP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

Öğrenciler

DP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

Sözleşmeli Personel

İP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

YÖK

DP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

TÜBİTAK

DP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

TÜBA

DP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

Bilimsel Araştırma Projeleri( H.Ü.)

İP

Yüksek

Güçlü

Birlikte çalış

İP: İç paydaş

DP: Dış paydaş

 

(Paydaş analizi kapsamında, birimin sunduğu ürün/hizmetlerle bunlardan yararlananlar ilişkilendirilir. Böylece, hangi ürün/hizmetlerden kimlerin yararlandığı açık bir biçimde ortaya konulur.)

Örnek olarak verilmiştir

Tablo 4. Paydaş-Ürün/Hizmet Matrisi Tablosu

Paydaşlar

A- Eğitim

B- Araştırma

C- Hizmet

D-Girişimcilik

Yabancı Dil

Programları (örnek)

 

 

 

Araştırma Projeleri(örnek)

 

 

 

Sağlık (örnek)

 

 

 

Girişimciliğin ve Teknolojinin  Desteklenmesi (örnek)

 

 

 

Akademik Personel

 

 

 

 

x

 

 

 

 

 

 

 

x

 

 

 

Öğrenciler

x

 

 

 

X

 

 

 

 

 

 

 

x

 

 

 

İdari Personel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sözleşmeli Akademik Personel

 

 

 

 

x

 

 

 

 

 

 

 

x

 

 

 

YÖK

 

 

 

 

x

 

 

 

 

 

 

 

x

 

 

 

TÜBİTAK

 

 

 

 

x

 

 

 

 

 

 

 

x

 

 

 

TÜBA

 

 

 

 

x

 

 

 

 

 

 

 

x

 

 

 

Bilimsel Araştırma Projeler(i H.Ü.)

 

 

 

 

x

 

 

 

 

 

 

 

x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.6. Kuruluş İçi Analiz

(Birim teşkilat şeması, aşağıdaki örnek şema gibi hiyerarşik yapıyı gösterecek şekilde oluşturularak örgütsel yapı hakkında bilgi verilir.)

 


Şekil 2. Birim Teşkilat Şeması

 

Nörolojik Bilimler ve Psikiyatri Enstitüsünde bir müdür ve iki müdür yardımcısı görev yapmaktadır.

Enstitü kurulu; enstitü müdürünün başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ve anabilim dalı başkanlarından oluşur.

Enstitü yönetim kurulu; müdür ve müdür yardımcılarından başka, enstitü kurulu tarafından seçilmiş üç öğretim üyesinden oluşur. Anabilim dalı başkanı; lisansüstü düzeydeki eğitimin yürütülmesinden sorumludur.

 

2.6.1. İnsan Kaynakları Yetkinlik Analizi

Enstitü bünyesinde görev yapmakta olan idari personele ait Eğitim Durumları, Hizmet Süreleri, Yaş Dağılımı ve Engelli personel ait tablolar aşağıda sunulmuştur. Enstitüde toplam 5 İdari personel görev yapmaktadır. Mevcut personelin şu anda ki iş süreçlerini yerini getirebilecek bilgi ve  beceri sahibi olduğu belirtilebilir. Hedeflenen çalışmalar için, mevcut personelin yeterli bilgisayar kullanma becerisine sahip olduğu ancak Enstitümüzde artan öğrenci sayısıyla beraber Enstitü iş yükünü de artırdığından ilerleyen zamanlarda personel sayısı mutlaka artırılması gerektiği açıktır.

 

İdari Personel Dağılımı

Hizmet

Sınıflandırması

Kadro

Toplam

Kadın

Erkek

 

 

 

 

 

2021

 

 

 

 

 

Genel İdari Hizmetler Sınıfı

3

0

 

 

 

 

 

 

3

Sağlık Hizmetleri Sınıfı

0

0

 

 

 

 

 

 

 

Teknik Hizmetler Sınıfı

0

0

 

 

 

 

 

 

 

Eğitim ve Öğretim Hiz. Sınıfı

0

0

 

 

 

 

 

 

 

Avukatlık Hizmetleri Sınıfı

0

0

 

 

 

 

 

 

 

Din Hizmetleri Sınıfı

0

0

 

 

 

 

 

 

 

Yardımcı Hizmetler Sınıfı

0

2

 

 

 

 

 

 

2

Toplam

3

2

 

 

 

 

 

 

5