Ankara 2021
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılmasını, hesap verebilirliği ve mali saydamlığı sağlamak üzere yeni bir düzenlemeye gidilmiştir. Stratejik planlar bu düzenlemenin en önemli ayağını oluşturmaktadır. 5 yıllık süreci kapsayan stratejik planları ürettiği bilgiyi ürün ve hizmete dönüştürebilen üniversite modelinde, ulaşılmak istenen sonuçların planlanması kurum bütçesinin daha verimli kullanılmasını sağlar. Bu planlamada, ulaşılmak istenen sonuçlar açısından ihtiyaçların göz önünde bulundurulması ve paydaşlarla da iletişim içinde olunması beklenir.
İlk defa üniversiteler için farklı bir yapıda oluşturulan plan taslağı; üniversiteye özgü farklılaşma stratejilerini, bu stratejileri gerçekleştirme yollarını ve bütçe planlamalarını içermektedir. Böylelikle üniversitelerin özerk yapısına uygun planlama yapmalarına imkân sağlanmıştır. Biriminiz de bu doğrultuda üniversite misyon ve vizyonuna uygun olarak kendi misyon ve vizyonunu oluşturmalı, bu doğrultuda planlamasını yapmalıdır. Üniversitemiz 2018-2022 Stratejik Planı yeni rehbere göre hazırlanmış ilk stratejik planımızdır. //sgdb.hacettepe.edu.tr/sayfa_dosyalari/raporlar/stratejik_plan/2018-2022_HU_SP.pdf adresinden ulaşabileceğiniz Üniversitemizin süresi 2022 yıl sonunda dolacak olan planı çalışmalarınızda örnek olarak kullanabilirsiniz.
Birim Stratejik Planınız; biriminizin ilerlemesi gereken yönü belirler. Başarılı bir stratejik plan birimin ne kadar ilerlediği hakkında üst yönetime bilgi verir. Ayrıca stratejik planınızda yer alan bazı bilgiler Üniversite Stratejik Plan çalışmalarında da kullanılacaktır. Planın hazırlık aşamasında Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı - Stratejik Yönetim ve Planlama Şube Müdürlüğü gerekli desteği size sağlayacaktır.
İÇİNDEKİLER
1. STRATEJİK PLAN HAZIRLIK SÜRECİ 8
2.2. Uygulanmakta Olan Stratejik Planın Değerlendirilmesi 10
2.4. Faaliyet Alanları ile Ürün ve Hizmetlerin Belirlenmesi 12
2.6.1. İnsan Kaynakları Yetkinlik Analizi 18
2.6.3. Kurum Kültürü Analizi 25
2.6.4. Fiziki Kaynak Analizi 25
2.6.5. Teknoloji ve Bilişim Altyapısı Analizi 27
2.7. Akademik Faaliyetler Analizi 28
2.8. Yükseköğretim Sektörü Analizi 29
2.10. Tespit ve İhtiyaçların Belirlenmesi 35
4.3. Performans Göstergeleri 42
5. İZLEME VE DEĞERLENDİRME. 44
TABLOLAR
Tablo 1. Mevzuat Analizi Tablosu. 11
Tablo 2. Faaliyet Alanı-Ürün/Hizmet Listesi Tablosu. 12
Tablo 3. Paydaş Önceliklendirme Tablosu. 14
Tablo 4. Paydaş-Ürün/Hizmet Matrisi Tablosu. 15
Tablo 6. Akademik Faaliyetler Analizi 28
Tablo 7. Sektörel Eğilim İçin PESTLE Analizi 29
Tablo 8. Sektörel Yapı Analizi 30
Tablo 10. Tespitler ve İhtiyaçlar Tablosu. 35
Tablo 11. Hedeflerden Sorumlu ve İş Birliği Yapılacak Birimler. 41
Tablo 12. Performans Göstergeleri 42
Tablo 13. Tahmini Maliyet Tablosu. 43
ŞEKİLLER
Şekil 1. Paydaş Etki Önem Matrisi 14
Şekil 2. Birim Teşkilat Şeması 16
Bu stratejik plan, ilki yasal bir zorunluluk olmadan 2002 yılında tarafımızdan hazırlanan ve tam başarıyla sonuçlanan, ayrıca mevzuat gereğince hazırlanan ve başarı ile sonlanan 2013-2017 ve 2017-2021 stratejik planlarının deneyimleri ışığında oluşturulmuştur.
Yeni planda (2023-2027) araştırma altyapısının uluslararası en üst standartlara getirilmesini, daimi araştırma personeli (uzman, biyolog, teknisyen) eksiğimizin giderek artan gereksinimlerimiz doğrultusunda giderilmesini, enstitümüzün uluslararası öğrenci ve doktora sonrası araştırmacılar için cazip hale getirilmesini, bu amaçla mevcut alt yapı olanaklarının daha da geliştirilmesini, ayrıca enstitümüzün temel kuruluş hedefi olan çok disiplinli klinik ve deneysel araştırmaların daha yoğun ve yüksek kalitede gerçekleştirilmesini hedefliyoruz.
Laboratuvarlarımızda üretilen, kliniğe aktarılmaya elverişli önemli bulguların patentlenmesi ve teknokent projelerine dönüşmesini arzu ediyoruz. Başarmayı arzu ettiğimiz bir diğer hedef de klinik alanlarındaki akademik personeli temel ve translasyonel nörobilim çalışmalarına katılmayı teşvik etmektir. Bu hedefi gerçekleştirmek için, çok disiplinli bilimsel bir koordinasyon komitesi oluşturmayı planlıyoruz.
İmza
Prof. Dr. Bülent ELİBOL
MÜDÜR
Stratejik planlama süreci için aşağıda listelenen faaliyetler gerçekleştirilmiştir.
Üniversitelerde üst düzeyde bilimsel eğitim ve araştırma yapma görevi dünyanın birçok yerinde olduğu gibi ülkemizde de üniversiteler bünyesinde kurulan enstitülerce yapılmaktadır. Nörolojik Bilimler ve Psikiyatri Enstitüsü, bu anlayıştan hareket edilerek 20.07.1982 tarih ve 41 sayılı kanun hükmünde kararname ile Hacettepe Üniversitesi bünyesinde kurulmuş olup, 2547 sayılı kanunun 3/f maddesine göre lisansüstü ve doktora eğitimi vermektedir. Enstitü, 1986-1987 ders yılında aktif eğitime geçmiştir. Nörolojik Bilimler ve Psikiyatri Enstitüsü'nde üç anabilim dalına bağlı olarak, aşağıdaki yedi alanda doktora ve tezsiz yüksek lisans eğitimi verilmektedir. Ayrıntılı bilgi internet sitemizde (//www.norbil.hacettepe.edu.tr/) bulunabilir.
Nöroelektrofizyoloji (Doktora)
İleri Nörolojik Bilimler (Doktora)
Temel Nörolojik Bilimler (Neuroscience) (Doktora)
Temel Nörolojik Bilimler İngilizce (Neuroscience) (Doktora)
Nörobilim ve Nöroteknoloji Doktora Programı(ODTÜ ile Ortak) 25.09.2019 tarihli ve E.70095 sayılı Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'nın kararı ile yeni öğrenci alımına kapatılmıştır
Klinik Nörolojik Bilimler (Tezsiz Yüksek Lisans)
Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi (Tezsiz Yüksek Lisans)
(Bir önceki stratejik planın değerlendirmesi yapılır. Birim hedeflerine ne ölçüde ulaşıldığı, tamamlanan amaçlar hakkında bilgi verilir.)
2017-2021 stratejik plan dönemindeki araştırma altyapısının uluslararası en üst standartlara getirilmesi, daimi araştırma personeli (uzman, biyolog, teknisyen) eksiğimizin giderilmesi, enstitümüzün uluslararası öğrenci ve doktora sonrası araştırmacılar için cazip hale getirilmesi, çok disiplinli klinik ve deneysel araştırmaların teşviki hedeflerine önemli ölçüde ulaşılmıştır. Laboratuvarlarımızda üretilen, kliniğe aktarılmaya elverişli önemli bulguların patentlenmesi ve teknokent projelerine dönüşmesi hedefimiz bu yöndeki aktif çabalarımıza rağmen gerçekleşmemiştir. Başarmayı arzu ettiğimiz ama tam ulaşamadığımız bir diğer hedef de klinik nörobilim alanlarındaki akademik personeli temel ve translasyonel norobilim çalışmalarına daha fala katılmaya teşvik etmektir. Bu hedefi gerçekleştirmek için, çok disiplinli bilimsel bir koordinasyon komitesi oluşturması planlanmış ancak çeşitli nedenlerle henüz başarılamamıştır.
İdari hizmetlerin yürütülmesinde kullanılan büro malzeme donanımının modernizasyonu hedefimiz kısmen başarılmıştır.
Sağlık Bilimleri Enstitüsü üzerinden sürdürülen öğrenci otomasyon sisteminin idari personelin erişimine açılması henüz sağlanamamıştır.
Öğrenci sayısını artırma hedefimiz bir önceki döneme göre bizim dışımızdaki nedenlerle tam gerçekleştirilememiştir.
(Mevzuat analizinde birime görev ve sorumluluk yükleyen, birimin faaliyet alanını düzenleyen mevzuat gözden geçirilerek yasal yükümlülükler listesi oluşturulur. Mevzuat analizinin çıktıları daha sonraki aşamada birimin faaliyet alanlarının belirlenmesinde ve geleceğe bakışının oluşturulmasında ve/veya gözden geçirilmesinde kullanılır. Mevzuat analiziyle amaç ve hedeflerin sınırları çizilir.)
Tablo 1. Mevzuat Analizi Tablosu
Yasal Yükümlülük |
Dayanak |
Tespitler |
İhtiyaçlar |
1.Lisansüstü eğitim öğretim faaliyetlerini düzenlemek ve yürütmek. |
Lisansüstü Eğitim Öğretim Enstitülerinin Teşkilât ve İşleyiş Yönetmeliği (03.03.1983 - 17976) (Madde- 8) |
1. Disiplinler arası çalışmaları teşvik edici ve düzenleyici mevzuatın bulunmaması. 2. Lisansüstü eğitim öğretimde klinik bilimlerde çalışmayı düzenleyen mevzuatın bulunmaması.
|
1. Disiplinlerarası Koordinasyonu sağlayacak daimi komisyon kurulması ve düzenli çalışmasının sağlanması. 2. Lisansüstü eğitim öğretimde klinik bilimlerde çalışmayı düzenleyen mevzuatın oluşturulması.
|
|
|
|
|
2. Lisansüstü tezlerin savunma sınavlarının yapılması. |
YÖK Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği (20.04.2016 - 29690) (Madde- 9(3)) |
1. Yüksek lisans ve doktora tez savunma sınavlarının da kurum dışından katılan jüri üyesini (Ulusal-Şehir Dışı /Uluslararsı) jüri üyesi olarak kurum dışından bir üyenin davet edilmesinde yolluk kısıtlılığı nedeniyle yaşanan ciddi kısıtlılıklar. |
|
3. Bilimsel araştırma ve uygulama yapmak. |
2547 Sayılı kanun (Madde- 3/f) |
1. Uygulamalı lisansüstü derslerin gerektirdiği laboratuvar cihazlarının temini ve bakımı ile sarf malzemelerinin teminindeki zorluklar.
|
1. Lisansüstü öğrencilerinin tez çalışmaları için ivedilikle kullanacağı laboratuvar cihazlarının ve sarf malzemelerinin genel bütçeden karşılanmasına yönelik mevzuatın oluşturulması.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Mevzuat analizinin çıktılarından yararlanılarak birimin sunduğu temel ürün ve hizmetler belirlenir. Belirlenen ürün ve hizmetler Tablo 2’de belirli faaliyet alanları altında toplulaştırılır. Faaliyet alanları ile ürün ve hizmetlerin belirlenmesi amaç ve hedeflerin oluşturulması ve kapsamının tasarlanması açısından yönlendirici bir rol oynar.)
Örnek olarak araştırma, eğitim, hizmet (Toplumsal hizmetler, kamu hizmeti, sağlık hizmeti vb), girişimcilik vb.
Enstitümüzün temel faaliyet alanları ile verdiği hizmetler Tablo 2.4 de sunulmuştur. Buna
göre Enstitü, eğitim-öğretim ile araştırma başlıkları altında iki ana faaliyet alanına sahiptir.
Eğitim-öğretim başlığı altında 12; hizmet ve araştırma başlığı altında 5 hizmet gruplandırılmıştır. Tablo 2.4 de verilen hizmetler genel başlık şeklinde tanımlanmış olup bunların da alt hizmet gurupları bulunmaktadır.
Faaliyet Alanı |
Hizmetler |
ÜRÜN |
A- Eğitim ve Öğretim |
|
1. Tezli / Tezsiz Yüksek lisans mezunu
2. Doktoralı bilim insanı |
B- Araştırma |
|
|
Enstitümüz paydaşları ve önceliklendirilmesi yapılarak Tablo 3 de verilmiştir. Toplan 9 paydaş tespit edilmiş ve bunlar paydaş durumu, hizmet alanları, çalışanlar, Temel ortak – stratejik ortak, etkisi, önemi ve önceliği bakımından değerlendirilmiştir.
Paydaş Adı |
İç Paydaş/ Dış Paydaş |
Önem Düzeyi |
Etki Düzeyi |
Önceliği |
|
|
|
|
|
|
|
Akademik Personel |
İP |
Yüksek |
Güçlü |
Birlikte çalış |
|
İdari Personel |
İP |
Yüksek |
Güçlü |
Birlikte çalış |
|
Öğrenciler |
DP |
Yüksek |
Güçlü |
Birlikte çalış |
|
Sözleşmeli Personel |
İP |
Yüksek |
Güçlü |
Birlikte çalış |
|
YÖK |
DP |
Yüksek |
Güçlü |
Birlikte çalış |
|
TÜBİTAK |
DP |
Yüksek |
Güçlü |
Birlikte çalış |
|
TÜBA |
DP |
Yüksek |
Güçlü |
Birlikte çalış |
|
Bilimsel Araştırma Projeleri( H.Ü.) |
İP |
Yüksek |
Güçlü |
Birlikte çalış |
İP: İç paydaş
DP: Dış paydaş
(Paydaş analizi kapsamında, birimin sunduğu ürün/hizmetlerle bunlardan yararlananlar ilişkilendirilir. Böylece, hangi ürün/hizmetlerden kimlerin yararlandığı açık bir biçimde ortaya konulur.)
Örnek olarak verilmiştir
Tablo 4. Paydaş-Ürün/Hizmet Matrisi Tablosu
Paydaşlar |
A- Eğitim |
B- Araştırma |
C- Hizmet |
D-Girişimcilik |
||||||||||||
Yabancı Dil Programları (örnek) |
|
|
|
Araştırma Projeleri(örnek) |
|
|
|
Sağlık (örnek) |
|
|
|
Girişimciliğin ve Teknolojinin Desteklenmesi (örnek) |
|
|
|
|
Akademik Personel |
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
Öğrenciler |
x |
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
İdari Personel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sözleşmeli Akademik Personel |
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
YÖK |
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
TÜBİTAK |
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
TÜBA |
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
Bilimsel Araştırma Projeler(i H.Ü.) |
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Birim teşkilat şeması, aşağıdaki örnek şema gibi hiyerarşik yapıyı gösterecek şekilde oluşturularak örgütsel yapı hakkında bilgi verilir.)
Şekil 2. Birim Teşkilat Şeması
Nörolojik Bilimler ve Psikiyatri Enstitüsünde bir müdür ve iki müdür yardımcısı görev yapmaktadır.
Enstitü kurulu; enstitü müdürünün başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ve anabilim dalı başkanlarından oluşur.
Enstitü yönetim kurulu; müdür ve müdür yardımcılarından başka, enstitü kurulu tarafından seçilmiş üç öğretim üyesinden oluşur. Anabilim dalı başkanı; lisansüstü düzeydeki eğitimin yürütülmesinden sorumludur.
Enstitü bünyesinde görev yapmakta olan idari personele ait Eğitim Durumları, Hizmet Süreleri, Yaş Dağılımı ve Engelli personel ait tablolar aşağıda sunulmuştur. Enstitüde toplam 5 İdari personel görev yapmaktadır. Mevcut personelin şu anda ki iş süreçlerini yerini getirebilecek bilgi ve beceri sahibi olduğu belirtilebilir. Hedeflenen çalışmalar için, mevcut personelin yeterli bilgisayar kullanma becerisine sahip olduğu ancak Enstitümüzde artan öğrenci sayısıyla beraber Enstitü iş yükünü de artırdığından ilerleyen zamanlarda personel sayısı mutlaka artırılması gerektiği açıktır.
İdari Personel Dağılımı
Hizmet Sınıflandırması |
Kadro |
Toplam |
||||||||
Kadın |
Erkek |
|
|
|
|
|
||||
2021 |
|
|
|
|
|
|||||
Genel İdari Hizmetler Sınıfı |
3 |
0 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
Sağlık Hizmetleri Sınıfı |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Teknik Hizmetler Sınıfı |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Eğitim ve Öğretim Hiz. Sınıfı |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Avukatlık Hizmetleri Sınıfı |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Din Hizmetleri Sınıfı |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Yardımcı Hizmetler Sınıfı |
0 |
2 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
Toplam |
3 |
2 |
|
|
|
|
|
|
5 |